De kunst van het lesgeven

Datum:
23 januari 2019
Tijdstip:
14:30 - 16:30 uur
Overige dagen:
27-02-2019, 03-04-2019, 22-05-2019
Inschrijven tot:
10-01-2019 14:15
Locatie:
Salomo - Garenkokerskade 19
Doelgroepen:
Leerkrachten, Onderwijsassistenten
Docent:
Wim Oosterhoff
Prijs:
€ 130,00
Duur:
4 x 3 uur
Inclusief broodjes:
Nee
Aantal plaatsen:
6
Plaatsen beschikbaar:
Nog 6 plekken beschikbaar
Login om u in te schrijven

Het geven van een goede les is niet alleen een vak, maar ook een kunst. De leerkracht combineert het didactisch handelen, klassenmanagement en pedagogisch klimaat en de keuzes in het lesprogramma tot een doelgerichte les. Iedere leerkracht heeft daarbij zijn eigen stijl van lesgeven waardoor iedere les uniek is.

In deze training gaat het om het doelgericht inzetten van de opbouw van een les, het benutten van de juiste werkvormen en integreren van nieuwe inzichten. ‘De kunst van het lesgeven’ betekent dat je als leerkracht weet hoe je goed lesgeeft, wanneer je bepaalde technieken gebruikt en waarom je dit doet. Het resultaat is dat je je concrete lesdoelen beter en sneller bij al je leerlingen behaalt.

Deel 1: een sterke start van je les - 23 januari 14.30-16.30
Je bepaalt een concreet lesdoel, activeert de leerlingen en zorgt dat alle kinderen weten wat ze gaan leren. Op deze manier ze je je leerlingen nog beter presteren. De leerkrachten maken kennis met veel coöperatieve werkvormen waar ze hun leerlingen direct enthousiast mee krijgen. Daarnaast bespreken we hoe je omgaat met niveauverschillen in je groep waardoor het zelfvertrouwen van alle leerlingen groeit.

Deel 2: een heldere uitleg - 27 februari 14.30-16.30
Tijdens de instructiefase maak je eerst het onderwerp van je les betekenisvoller. Wat is het precies wat we leren en waar heb je het voor nodig? Het helpt de leerlingen om de aangeleerde vaardigheid in verschillende situaties te kunnen toepassen. De leerkracht zorgt voor een heldere uitleg in stappen. We bieden je technieken aan om al tijdens de les te controleren of de leerlingen de leerstof beheersen. Dat scheelt niet alleen nakijkwerk, maar je krijgt de leerlingen daarmee actief betrokken bij je les.

Deel 3: alle leerlingen een succeservaring - 3 april 14.30-16.30
We leren in dit deel hoe je de leerlingen na de instructie zodanig kunt helpen dat zij zonder hulp en zonder fouten aan het werk kunnen. Dat bereik je vooral door samen met je leerlingen te oefenen. Voor sommigen gebruik je daar ook verlengde instructie voor. Met hulp van de resultaten van de methode gebonden toets en het leerlingvolgsysteem krijg je nog beter zicht hoe je het beste kunt differentiëren

Deel 4: oefenstrategieën - 22 mei 14.30-16.30
In deze laatste twee delen bieden we oefenstrategieën uit de geheugenpsychologie aan om te gebruiken in je lessen. Daarnaast oefen je in het ontwerpen van een eigen les met alle ingrediënten uit ‘De kunst van het lesgeven’.

De training is gevalideerd door registerleraar.nl

Doelgroepen

  • Leerkrachten
  • Onderwijsassistenten
  • Administratrices
  • (G)MR
  • Conciërges
  • ICT-ers
  • Bedrijfshulpverleners
  • Directeuren
  • Vakdocenten LO
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsondersteunend personeel

bavoacademie17 250