Expliciete directe instructie; omgaan met verschillen

Datum:
26 september 2018
Tijdstip:
14:00 - 17:00 uur
Inschrijven tot:
13-09-2018 08:48
Locatie:
Salomo - Garenkokerskade 19
Doelgroepen:
Leerkrachten, Onderwijsassistenten
Docent:
Marcel Schmeier
Prijs:
€ 120,00
Duur:
eenmalige workshop
Inclusief broodjes:
Nee
Aantal plaatsen:
6
Plaatsen beschikbaar:
Nog 5 plekken beschikbaar
Login om u in te schrijven

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes.

EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe.

EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les.

In de module ‘omgaan met verschillen’ worden er veel activerende werkvormen afgewisseld. De onderwijsliteratuur wordt door middel van video’s en interactieve werkvormen aangeboden. Praktijkvoorbeelden worden doorlopend aangeboden. Kortom een praktisch toepasbare workshop die je in je praktijk van morgen kunt toepassen. We werken aan inzichten over het Pygmalion-effect.

Tijdens deze training komen onderstaande ondewerpen aan bod:

  • Verlengde instructie, instructieonafhankelijk (weg ermee) en differentiatie
  • Het EDI plusmodel in de praktijk
  • Zwakke/sterke leerlingen en hun leerbehoefte
  • De valkuilen van de leerbehoefte
  • Kenmerken van sterke rekenaars
  • Organisatie van verrijking en verdieping
  • Toepassingen in de praktijk van de taxonomie van Bloom

Resultaat van het volgen van de training:

  • U kunt tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van zwakke en sterke leerlingen.
  • U kunt het omgaan met verschillen organiseren binnen het model van directe instructie

De workshop is gevalideerd door registerleraar.nl

 

Doelgroepen

  • Leerkrachten
  • Onderwijsassistenten
  • Administratrices
  • (G)MR
  • Conciërges
  • ICT-ers
  • Bedrijfshulpverleners
  • Directeuren
  • Vakdocenten LO
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsondersteunend personeel

bavoacademie17 250